Hafıza Eğitimi

HAFIZA EĞİTİMİ

Hafıza Eğitimi Nedir?

Hafıza eğitimi kişilerin beyni daha etkin kullanma alanıdır. Öğrenmeyi kalıcı yapan, bilginin anlam kazanması ve gerektiğinde kullanılmasında en önemli etken hafızadır. Öğrenmek, bilgiyi hafızaya kaydetmedikten sonra çok anlam ifade etmez. Hızlı öğrenmek bilgiyi kalıcı hafızaya kaydetmek demektir. Hafıza teknikleri bir bilgiyi kalıcı ve hızlı şekilde hafızamıza yerleştirmek için belleğimizi etkin kullanmamızı sağlayan özel tekniklerdir. Sadece zihni etkin kullanma becerisi elde ettiğimizde hafıza tekniklerini her durumda ve yerde kullanabiliriz. Hafıza teknikleri beynimizin anladığı dilden yazma şeklidir.

Hafıza tekniklerinin temelinde çağrışım yöntemi yatmaktadır. Yerleştirdiğimiz bilgilerin birbirini deviren domino taşları gibi sistemli şekilde birbirini etkilemesini, çağrıştırmasını sağlıyoruz. Test tekniğinde bize sorunun üst kısmında verilen bilgiler ve beş cevap şıkkı bizim formatımızı destekleyici niteliktedir. Bunlar bizim için sınavda birer tetikleyici ve çağrıştırıcıdır.

Öğrenilmesi gereken bilgileri öncelikle benzer sesler, konular yardımıyla birbirine hikaye formatında bağlıyoruz. Bağların daha güçlü olabilmesi ve zihne yerleşmesi için objeleri ve olayları abartıyoruz ve sıra dışı hale getiriyoruz. Buradaki amaç bilgileri anı formatında, yaşanmış bir olay gibi beyne gönderip zihnimizde kalmasını sağlamaktır. Bilgiler belleğe anı formatında beyne gönderildiğinde beyin bu bilgileri kalıcı belleğe kaydeder ve istediğimizde bize geri bildirimde bulunur. Çağrışımlar her bireyin bildiği ortak objeler üzerinden olmaktadır. Kullanılan resimler ve anlatılan hikayeler çocukların anlayabileceği şekilde tasarlanır. Algılama noktasında sıkıntısı olan kişiler için bilgiler kolay ve kalıcı şekilde anlatılmaktadır. Resimler çok abartılı olduğunda kişiler konudan kopabilir. Bu yüzden resimler konuyla senkronize olabilecek şekilde ayarlanmaktadır. Hikayelerin abartılı resimler basit ve abartısız olması gerekiyor.

Her yıl tarih, coğrafya ve edebiyattan ayrıntılı sorular mutlaka gelmektedir. Özellikle 56 sorunun çıktığı edebiyatta en ince ayrıntıdan soru gelmektedir. Bu durumda öğrencilerin genelde panik havası yaratmaktadır. Öğrenciler bunları ezberlemeye çalışıyor. Ezber bilgi ise çok fazla kalıcı değildir. Unutulmaya müsait bir bilgidir. Çağrışımsal hafıza teknikleri ile öğrenciler bilgileri anında ve kalıcı olarak öğrenebiliyor. Ezberletmiyoruz, öğretiyoruz. Öğrenciler de bu bilgilere ihtiyaç duydukları anda çağrışımlar yaparak ulaşabiliyorlar. Öğrenciler bu yöntemi uygulamaya başladıktan sonra çalışma süreleri azalırken verimleri artıyor. Öğrendikleri içinde özgüvenleri yüksek oluyor.

Bir önceki yazımız olan DİKSİYON başlıklı makalemizde DİKSİYON hakkında bilgiler verilmektedir.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir